Kinderoefentherapie Hoogezand richt zich niet alleen op kinderen, maar zoekt ook de samenwerking met basisscholen. Een vroege constatering van problemen is immers belangrijk om het ontstaan van achterstanden effectief en in samenwerking met elkaar
te verhelpen.
Door de richtlijn en het protocol Kinderoefentherapie is het ons toegestaan binnen het basisonderwijs te werken en worden de behandelingen aan kinderen op basis van verwijzing door huisarts/specialist door de zorgverzekeraar vergoed zonder dat er aanspraak wordt gedaan op het eigen risico van ouders.
Lees onze informatie hierover:
Richtlijn kinderoefentherapie binnen een onderwijsinstelling
Protocol kinderoefentherapie in de basisschool Oefentherapie Hoogezand
Ook Kinderoefentherapie op jouw school? We delen graag onze mogelijkheden.
Met enthousiasme vertellen wij over het vak Kinderoefentherapie. Een vak gericht op de sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een orthopedagogische achtergrond.
In een presentatie van een uur vertellen we aan de hand van een interactieve presentatie hoe Kinderoefentherapie van betekenis kan zijn voor jullie school en wat de mogelijkheden zijn om snel, accuraat maar ook zorgvuldig te signaleren of een kind in de groep neigt naar een motorische probleem of een achterstand. Deze voorlichting wordt gratis live of via een webinar aangeboden.
Kinderoefentherapie op school
Soms signaleert een leerkracht eerder bepaalde problemen dan een ouder of begeleider . Wanneer er sprake is van een motorische achterstand, kan onze therapeut op verwijzing van huisarts of specialist op school met een kind aan de slag. Behandelingen kunnen tijdens of na schooltijd plaats vinden. Kinderoefentherapie op school werkt drempel-verlagend voor kinderen en ouders, tevens kennisverhogend voor het schoolteam. De lijnen in communicatie zijn kort en effectief. Kosten worden vergoed door alle zorgverzekeraars en ook wordt Kinderoefentherapie niet verrekend met het eigen risico van ouders.
Gym- en klasobservatie Groepen 2
Op school is een goede overgang van leerlingen van groep 2 naar groep 3 belangrijk.
In korte tijd wordt een groot beroep gedaan op vermogen en inspanning van kinderen en de didactiek van leerkrachten. Kennis over een leeftijd adequate motoriek vraagt om inzicht en deskundigheid. Daarom bieden wij scholen een motorische observatie aan die bestaat uit een gymles voor de combinatie 1-2 of een volledige groep 2 en daarnaast apart met groep 2 een observatie van de motorische schrijf- en leervoorwaarden. Zo krijgen leerkrachten en de school een precieze indruk van de individuele -en klassikale motorische vaardigheden van groep 2 die kan worden gekoppeld aan Parnassys of een ander leerlingvolgsysteem. Prijsopgaaf in overleg en gratis voor de scholen waarop wij werken.
Voorbereidende schrijftoets groep 2
De voorbereidende schrijftoets (VST) wordt afgenomen bij kinderen uit groep 2 wanneer er zorgen bestaan over de uitvoering van papier- en pentaken. Gekeken wordt naar de interesse van leerlingen in papier- en pentaken en welke aandacht er voor teken- en schrijfvaardigheid is. Ook worden pengreep, werkhouding en het verloop van het teken- en (voorbereidend) schrijfproces bekeken.
Op basis van de uitkomst van de schrijftoets ontvangen leerkrachten en ouders advies. Soms is het nodig om de voorbereidende motorische schrijfvaardigheden te verbeteren. Zo wordt bijgedragen aan het voorkomen van schrijfmoeilijkheden en de negatieve gevolgen hiervan in de verdere schrijfontwikkeling. Kinderoefentherapie kan hierbij helpen. Prijsopgaaf in overleg en gratis voor de scholen waarop wij werken.
Bijscholing live of via een webinar
Wil je als leerkracht/onderwijzend personeel onderbouwde informatie en recente inzichten over de sensomotorische ontwikkeling is relatie tot leren- en leervoorwaarden? Wil je dit centraal of juist in kleine groepjes? Wij bieden presentaties op maat, live of via webinars, die door schoolorganisaties, samenwerkingsverbanden of een school zelf kan worden ingekocht. Prijsopgaaf in overleg.
Zit je goed?
Zit je goed gaat over de relaties tussen zitgedrag, werkhouding en leerbaarheid. Geïnteresseerd in het Onderwijsprogramma Zit je goed?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Prijsopgaaf in overleg.
Informatie, advies en contact
Naast onze individuele en kwalitatieve zorgverlening hechten we veel waarde aan samenwerking en kennisdeling. We hebben ervaring met de behandeling van motorische problemen of achterstanden in onder-, midden- en bovenbouw. Op aanvraag geven we specifieke voorlichting over onderwerpen als motorisch leren, schrijven moet blijven, executieve functies en sensorische informatieverwerking of de relaties tussen motoriek, aandacht en leren. Ook kunnen we helpen bij het implementeren van nieuwe schrijfmethoden of ondersteunen we de leerkracht bij motorische observaties.
Geïnteresseerd, op zoek naar meer informatie of een prijsopgaaf?
Bel of benader ons via Contact & meer informatie